Wandeling n° 15 : Croix de Pierre

Datum: 01/11/2019

Bourdon is afkomstig van Keltisch en betekent « de fontein die van de berg komt » .

De kapel Saint Remacle ( midden in het kerkhof ) en de boerderijen uit de 18e en 19e eeuw vormen een prachtig homogeen geheel uit kalksteen. Dit geheel kunt u bewonderen in het begin van de wandeling.

De brug van de spoorweg oversteken en dan meteen links nemen, en weer links de weg langs de spoorweg – rue de la Croix de Pierre nemen – links een sterke helling in het bos nemen – in het voorjaar zien we hier orchideeën, euforbia en berenklauwen …bij de “ Y” links nemen-

men komt uit bij een groot panorama van de Famenne (Verdenne en Champlon Famenne)–

de asfaltweg volgen tot aan Verdenne.

Hier komt men langs weilanden en groenteteelt. Bij de weg aangekomen, rechts nemen. We komen bij een kruispunt met een bank. Neem rechtdoor tot aan het volgende kruispunt , daar ziet u een beeldje onder een essenboom. Het beeldje is gewijd aan Onze Vrouw uit Walcourt en dateert van 1848.

U neemt linksaf  om de weg van Verdenne-Marenne te volgen tot u bij het restaurant "Les Pieds dans le Plat" aankomt – links nemen  – altijd rechtdoor lopen – u komt langs een rustbankje en een kruisbeeld -u komt bij een gedenksteen aan een hevig Ardens offensief waaronder 2000 doden zijn gevallen, links nemen en dan de tweede weg rechts nemen tot het oude pad van Verdenne-  dan komt u langs een  bos

en terugkeer naar het dorpje Bourdon – steile afdaling met panoramisch uitzicht op de Famenne!

De weg oversteken en hier tegenover een klein pad nemen tussen de tuinen, u heeft een uitzicht op het kapelletje Saint Remacle en de boerderijen in kalksteen van het dorpje Bourdon. Links nemen om terug te komen bij het vertrekpunt.

Cookie-instellingen aanpassen

Beste gebruikers, deze site bewaart cookies op uw computer. Het doel is om uw ervaring op onze website te verbeteren en u tegelijkertijd meer gepersonaliseerde diensten aan te bieden.

Als u meer informatie wilt over de cookies die wij gebruiken, raadpleeg dan ons Privacybeleid. Door cookies te accepteren, stemt u in met het gebruik ervan. U kunt de instellingen van de cookies ook aanpassen.

Als u weigert, worden uw gegevens niet bijgehouden wanneer u deze site bezoekt. Er wordt slechts één cookie gebruikt in uw browser om uw voorkeur dat u niet gevolgd wilt worden te onthouden.

• Instellingen aanpassen
  • Alle cookies accepteren en verdergaan naar de site