17. Wandeling van de Steen

Datum: 06/08/2020

De bron van de l’Isbelle bevindt zich op 495m hoogte ten zuiden van Laidprangeleux in de gemeente Rendeux. Dan stroomt de beek naar het noordwesten langs Devantave, Beffe, Magoster, Trinal en Mélines. Daarna neemt hij een andere richting, naar het zuidwesten in een prachtig dal op de rechterkant van de Ourthe tussen Hampteau en Hotton op een hoogte van 180 meter.

Als het regent is het prachtig om dit te zien.

De eerste breuk , het water stroomt in benedenloop van de bedding van de l’Isbelle, en komt terecht in het vochtverlies van de tweede breuk. Het water van dit vochtverlies voedt de l’Isbelle .

Als u het VVV kantoor uitloopt, linksaf nemen tot aan de parkeerplaats van la Command’rie, daar neemt u links een bospad langs de Ourthe tot aan de rotsen van Renissart.

Na de rotsen, klimt u links omhoog tot aan de trou Fre’d Jame (uitkijk punt van vroeger)

U loopt rechtdoor en blijft de Ourthe volgen tot aan Pont des Gattes, dan links nemen om Résurgence de l’Isbelle te ontdekken (ondergrondse rivier die aan de oppervlakte komt).

U neemt rechtdoor langs een weiland –dan een bospad volgen langs het bos van champ d’Héblon.

Bij de N807 aangekomen, links nemen richting Porte Aîve.

Bij de volgende « T » rechts aanhouden tot de grote weg N807, deze oversteken en dan tussen de 2 kerkhoven doorlopen, links nemen rue Haie Notre Dame. Bij het rondpunt de tweede straat rechts nemen rue du Levant- dan de eerste links langs een voetganger pad tot aan het VVV kantoor rue Haute 4.

Le Trou Fré d’Jame of gat van broeder Willem, naam van een monnik die hier vroeger een kluizenaar bestaan leidde . Dat gat bevindt zich op 20m hoogte boven de Ourthe, met een opening in de leegte. Deze tunnel werd miljoenen jaren geleden gevormd.

De brochure van de wandeling van de steen met uitleg over de l’Isbelle is bij ons in het VVVkantoor beschikbaar.

Cookie-instellingen aanpassen

Beste gebruikers, deze site bewaart cookies op uw computer. Het doel is om uw ervaring op onze website te verbeteren en u tegelijkertijd meer gepersonaliseerde diensten aan te bieden.

Als u meer informatie wilt over de cookies die wij gebruiken, raadpleeg dan ons Privacybeleid. Door cookies te accepteren, stemt u in met het gebruik ervan. U kunt de instellingen van de cookies ook aanpassen.

Als u weigert, worden uw gegevens niet bijgehouden wanneer u deze site bezoekt. Er wordt slechts één cookie gebruikt in uw browser om uw voorkeur dat u niet gevolgd wilt worden te onthouden.

• Instellingen aanpassen
  • Alle cookies accepteren en verdergaan naar de site